Perhatian kepada semua pengunjung yang dihormati: Sila nyatakan nama sebenar atau nama samaran di awal atau di hujung komentar bagi anda yang menggunakan "Anonymous". Kegagalan mematuhi pesanan atau komentar yang berbahasa melampau tidak akan disiarkan. Harap maklum!
_________________________________________________________

Pemuda Pelapis
Di ketika masa saya yang begitu terhad di dalam talian (online) untuk beberapa hari lalu sejak 11 Jun 2008, isu yang terus hangat diperkatakan ketika itu masih lagi tentang kenaikan harga minyak dan harga barang-barang keperluan utama di samping beberapa isu lain. Sedikit sebanyak akan saya sentuh kesemuanya secara am pada topik-topik berikut.


Untuk artikel ini, saya mahu menyentuh sikap terpuji seorang peniaga gerai makanan yang amat prihatin dan bertanggungjawab terhadap masyarakat di dalam meringankan bebanan berbelanja khususnya kepada pengembara, pelancong atau golongan yang sering makan dan minum di luar di ketika waktu kerja. Kedai RM2 sinonim diketahui umum sebagai kedai barangan plastik dan pelbagai (produk buatan China) yang tumbuh bagaikan cendawan di merata-rata tempat namun gerai makanan RM2 hanya satu-satunya sahaja di negara kita sehingga hari ini terletak di Jeti Kuala Kedah.

Sebelumnya kisah peniaga ini telah beberapa kali dipaparkan oleh akhbar Utusan Malaysia Online pada 11 Jun 2008 dan juga pada 12 Jun 2008, sementara Kosmo Online pada 12 Jun 2008 juga turut memaparkannya. Berita Kosmo Online pada 14 Jun 2008 pula memaparkan anugerah yang bakal diberikan oleh kerajaan negeri Kedah kepada pemilik gerai tersebut, Khalid Ahmad, 41, sebagai jasa beliau yang berhasrat murni mahu membantu rakyat dengan mempertahankan harga RM2 sejak 20 tahun yang lalu itu meskipun di dalam situasi inflasi hari ini.

Di antara blog rakan blogger yang tertarik dengan konsep peniaga tersebut yang saya baca sebelumnya ialah di blog duniatiger.blogspot.com (saudara Dato’ Ibrahim Yahaya) yang turut memaparkan berita berkenaan. Katanya jika pemilik gerai RM2 itu boleh mengusahakannya, kenapa orang lain tidak boleh?

Ketika saya menjelajah dari selatan ke utara semenanjung, saya tidak berkesempatan singgah di gerai tersebut kerana masa yang terhad tetapi sahabat saya sempat mengambil peluang untuk berhenti rehat menjamu selera di situ. Sahabat saya menghubungi saya bagi memaklumkan keadaan sebenar setelah menemubual pemiliknya sendiri.

Kebetulan sahabat saya itu dijamu dan diraikan oleh rakan wartawan beliau pada 15 Jun 2008, semasa berada di sana. Keesokannya saya terbaca kisah sahabat saya yang singgah di gerai RM2 itu dipaparkan di akhbar Kosmo (16 Jun 2008). Oleh kerana kali ini tiada dimuatkan di dalam Utusan Online atau juga Kosmo Online maka saya mengimbas (scan) keratan akhbar itu untuk dipaparkan di blog Pemuda Pelapis.

Klik pada gambar untuk membaca dengan lebih jelas

Apa yang saya mahu tekankan di sini ialah sikap terpuji dan kebertanggungjawaban peniaga bernama Khalid Ahmad, 41, itu yang tinggi nilai budinya dan masih mempertahankan harga RM2 sejak 20 tahun yang lalu bagi meringankan bebanan rakyat, agar mampu dicontohi oleh semua para peniaga gerai makanan lain di seluruh Malaysia dan bukannya mengambil kesempatan dengan harga minyak yang naik serta harga barang-barang keperluan yang meningkat secara mendadak.

Kebanyakan peniaga gerai makanan (yang setaraf) sering memberikan pelbagai alasan mengatakan tidak untung malahan rugi adalah tidak munasabah jika dibandingkan dengan saudara Khalid Ahmad (pemilik gerai RM2 di Jeti Kuala Kedah) yang masih jelas mengatakan tetap ada untung walaupun ianya tipis.

Apa yang lebih menarik, sahabat saya ketika menghubungi saya memberitahu, pemilik gerai itu masih mampu memberi hutang kepada pelanggan yang tidak mampu membayar tunai meskipun harganya cuma RM2 dan jelas terpampang senarai nama si penghutang (pelanggan tetap tempatan) dipamerkan pada papan putih (white board) di gerai beliau.

Jika ini mampu diamalkan oleh sebilangan besar peniaga-peniaga lain nescaya kekangan ekonomi pada hari ini tidaklah terlalu dirasakan terbeban walau pada hakikatnya ianya amat membebankan. Konsep “menang-menang” kurang dipraktikkan di antara peniaga dan pelanggan sebaliknya keuntungan berlipat kali ganda-lah yang sering menjadi sasaran peniaga pada kebiasaannya. Tapi ianya amat berbeza bagi saudara Khalid Ahmad yang telah sekian lama berniaga di Jeti Kuala Kedah.

Semoga apa yang diusahakan oleh pemilik gerai makanan RM2 di Kuala Kedah itu harus dijadikan contoh yang baik untuk diteladani oleh semua peniaga gerai makanan di seluruh negara dengan konsep yang sama. Ini sebenarnya pemangkin di dalam menjana keuntungan di mana para peniaga memperolehi untung secara “volume” apabila dikunjungi oleh lebih ramai pelanggan. Dengan meletakkan harga yang mahal, kadangkala orangramai kurang mahu mengunjungi gerai-gerai makanan di dalam keadaan mahu berjimat-cermat khususnya di dalam situasi semasa ini.

Oleh itu kepada semua peniaga gerai, saya sarankan supaya memikirkan kebaikan kaedah ini jika mahu gerai-gerai anda dikunjungi oleh lebih ramai bilangan pelanggan daripada lengang tanpa dikunjungi.

Akhirkata, saya mendoakan saudara Khalid Ahmad (pemilik gerai makanan RM2) mendapat berkat di dalam perniagaannya dan semoga kerajaan negeri Kedah dapat membantu beliau mengembangkan lagi perniagaannya dengan memperbaiki semula prasarana di sekeliling medan selera itu yang agak uzur, agar kelihatan lebih sempurna dan lebih ceria, di samping menghulurkan bantuan kewangan atau bantuan peralatan bagi memperbaharui imej gerai tersebut.


0 Responses